De consumentenbond deed in 2013 een automankementen onderzoek onder haar autorijdende leden en publiceerde in maart 2014 de resultaten daarvan. Belangrijkste conclusie: “Minste pech met de Aziaten.”
Er is onderzocht hoe vaak de meest verkochte automerken van max. 10 jaar oud te kampen hadden met storingen. De storingen zijn weer in 3 gradaties verdeeld van lichte; storing kan wachten, naar de zwaarste; waarmee je niet verder kunt rijden. Alle storingen zijn gewogen en daaruit kwam een rapport cijfer.
Opvallend is dat de slecht scorende Europese merken gemiddeld veel kortere garanties geven van 2 a 3 jaar, waar er op de toch al meer betrouwbare auto’s uit Japan of Korea meestal 5 a 7 jaar zit. Peugeot delft het onderspit maar ook Duitse auto’s doen de Duitse reputatie geen eer aan waar vooral Audi en Volkswagen slechte cijfers krijgen in dit onderzoek.
Merkenbetrouwbaarheid 2013
Merk | Rapportcijfer | Merk | Rapportcijfer | ||
---|---|---|---|---|---|
1 | Honda | 8.6 | 14 | Ford | 6.9 |
2 | Dacia | 8.5 | 15 | Seat | 6.7 |
3 | Suzuki | 8.4 | 16 | Skoda | 6.6 |
4 | Toyota | 8.2 | 17 | Citroen | 6.6 |
5 | Subaru | 8.2 | 18 | BMW | 6.5 |
6 | Daihatsu | 8 | 19 | Opel | 6.5 |
7 | Hyundai | 8 | 20 | Renault | 6.4 |
8 | Mitsibishi | 7.9 | 21 | Volvo | 6.4 |
9 | Kia | 7.8 | 22 | Volkswagen | 6.2 |
10 | Mazda | 7.5 | 23 | Peugeot | 5.9 |
11 | Mercedes-Benz | 7.5 | 24 | Alfa Romeo | 5.7 |
12 | Nissan | 7.5 | 25 | Audi | 5.3 |
13 | Fiat | 7 |
Minst en meest betrouwbare auto's top 5
Top 5 minst betrouwbare auto's | Rapportcijfer | Top 5 meest betrouwbare auto's | Rapportcijfer | ||
---|---|---|---|---|---|
1 | Peugeot 407 | 2.4 | 1 | Suzuki Splash | 9.5 |
2 | Audi A4 (2004-2007) | 4 | 2 | Suzuki SX4 | 9.3 |
3 | Peugeot 307 | 4.4 | 3 | Honda Jazz Hybrid | 9.2 |
4 | Renault Mégane (2002-2008) | 4.6 | 4 | Toyota Verso-S | 9.2 |
5 | Opel Zafira (tot 2011) | 4.8 | 5 | Suzuki Swift (2010-2013) | 9.1 |
Begin met pechhulp vergelijken om te zien wat voor jouw situatie de beste pechhulp aanbieder is.
Henk Hendriks zegt
Na 10 jaar een Renault Megane te hebben gehad (omdat mijn vrouw er zo lang mee wilde blijven rijden ondanks mijn constant gezeur dat ze hem weg moest doen ;_(( ) weer een een japanner gekocht.
Ondanks dat onze Renault Megane ooit tweedehands gekocht bij een dealer met slecht 24650 km en vijf jaar oud?? te zijn niets dan problemen gehad.
Elektronica problemen:
: De Megane heeft eens uit frustratie 3 maanden bij een garage hebben staan, gewoon omdat ze er eens naar konden kijken en onderzoek naar de oorzaak van de vele stroringen konden doen en om de om de storingen te kunnen vinden bij onze megane,
Daarbij kwam al weer aan het licht dat ook de distributie riem na 3 jaar en 60.000 vervangen moest worden,tja dat heb je met Renaults zijden ze in de garage.later zou dit bevestigd worden door iemand van route mobiel toen na slecht één jaar ook de nieuwe riem spontaan brak,??????
Ooit een Renault 11 gehad een diesel tweede hands met weinig km bleek mee geknoeid te zijn in de garantie koppakking kapot onder garantie gerepareerd,een paar maanden later weer het zelfde euvel
rekening nooit betaald,
Komt vaker voor bij Renault mijn heer ,ook mij garage waar ik altijd onderhoudt liet plegen vertelde mij dat hij nooit kon garanderen hoe lang zo’n riem het volhield.
Ik had altijd een slecht gevoel bij deze auto als of hij mij bij elke bocht in de steek kon laten en dat gebeurde dus vaak ,voorbeeld bij een stoplicht afslaan geen beweging meer in te krijgen eclectische problemen waardoor ook de stuurbekrachtiging langzaam uitviel en tja daar sta je dan in het donker door dit voorval viel ook de alarm verlichting langzaam uit en dat op een slecht verlichte kruising met stoplichten doods angsten heb je dan niet in de eerste plaats voor mij zelf ,maar vooral voor achter opkomend verkeer wat er boven op kan botsen,gelukkig stopte er een wegenwachter achter ons en hielp ons ondanks dat we lid zijn van route mobiel weer snel op weg
Ik heb verder ook Duitse auto’s gereden allemaal het zelfde spontaan problemen,licht viel uit tijden een nachtelijke rit naar huis (was werkzaam als fotojournalist) start problemen,bougies die er spontaan uitvlogen omdat de schroefdraad versleten was ???? bij een VW Golf ook één keer alle bedradingen vervangen enz
Opel meer roest dan rijden en constant problemen,
Nu heb ik altijd veel gereden maar met Japanners heb ik het minst problemen gehad,het nadeel van zo’n Aziatische auto’s is dat de onderdelen wat duurder zijn maar daar tegen over staat dat ze minder in onderhoud zijn qua storingen.
Maar al met al hebben we nu een echte tweedehandse Suzuki 🙂 gekocht nou ja ik rijd er al twee weken!!! mee op proef om deze uit te proberen, dus wie zegt dat je een auto moet kopen na een proefritje bij een garage 🙂
Maar tja daar staan ook veel mooie verhalen over op forums de één niet beter dan de andere of toch niet??? als ik besluit deze suzuki te kopen,vraag me dan ook werkelijk af wat deze auto weer aan ellende zou brengen want iedereen heeft nooit problemen met een merk tot dat de waarheid aan het licht komt LOL
Erik zegt
Heb nu voor de 4e keer een renault megane en dit is wel de laatste. Elke keer problemen met de computer en dat pasje. Ik geef een 2.0 voor de megane.
Frits zegt
Voor de vierde keer? Waarom dan steeds weer nieuwe gekocht?
jg.dewit zegt
Heb een Touran van 2011 ( gekocht in 2016) KG578k
Heb nu binnen 5 maanden turbo kapot, waterpomp kapot en verstuiver kapot.
Schade €2500 euro.
Skippy zegt
Dat heb je met die Duitse vag bende.
Zelf een polo van 2007 gehad.
Spiegelglazen vallen er spontaan uit, ruitenwisserarmpjes vastgeroest (in het natte Nederland), bij kou hoor je meer gekraak als motorgeluiden.
Hij heeft ons 4 maal in de steek gelaten met een lege accu, alles is goed maar om de zoveel tijd trekt de electronica de accu leeg terwijl er niets aan is blijven staat.
Op forums komen deze punten veelvuldig voor.
Al met al een rijdend misproduct en nooit meer VAG
Maurice zegt
Ben het niet met Skippy eens.
Wij rijden een Skoda Fabia III 1.2 TSI 110 pk van 2015 (ook VAG) en hebben er nu reeds 80.000 km 100% probleemloos mee gereden, niets van dat bovenstaand.
Ik denk dat eigenlijk dat ik geen vergelijk meer mag maken tussen 2007 en 2018.
(Of zouden die mensen in Tsjechië toch slimmer en beter zijn dan de Duitsers !)
Neen zegt
Skoda’s zijn gebouwd in Oeleboelestan… daar weten ze van wanten etc… Roest, vuil, vocht deren deze wagens niet. Het zijn gewoon Oosblok-Jeeps geschikt voor ‘boeren-volk’. Loeisterk en niet ka-pot te rijden!
Bert zegt
Persoonlijk heb ik een andere ervaring met SKODA. Na 190.000 km was de diesel helemaal stuk. Blijkt vaker voor te komen met VW motoren ordt dan gezegt. Jammer voor mij weer een japanner.
Andries zegt
zeer informatief.