Bepaalde laadgewoonten kunnen ervoor zorgen dat de actieradius van je elektrische auto op lange termijn sneller afneemt. Het verlies aan actieradius kan echter worden voorkomen: ACE, de mobiliteitsgids van Europa, geeft tips voor een zorgvuldige omgang met de accu – in termen van gezondheid van de batterij en voor een blijvend hoge actieradius met de elektrische auto.
Riskeer nooit diepe ontlading
Het advies om batterijen zo volledig mogelijk leeg te laten lopen voordat ze worden opgeladen, is gebruikelijk maar achterhaald: capaciteitsverlies door voortijdig opladen – het zogenaamde geheugeneffect – treedt niet op bij de accu’s die in elektrische auto’s zijn geïnstalleerd. In plaats daarvan geldt voor elektrische auto’s: rijd de accu nooit helemaal leeg. De elektrische auto mag ook nooit worden geparkeerd als hij bijna leeg is en vervolgens enkele dagen niet worden gebruikt. Anders riskeert u een zogenaamde diepe ontlading, omdat de accu zichzelf na verloop van tijd ontlaadt. Hoe lager het accuniveau en hoe langer de auto ongeladen blijft, hoe groter het risico op schade aan de accu. Bij een gemiddelde lading van ongeveer 50 % tot 60 % kan de auto zonder problemen langere tijd stilstaan.
Vermijd volledig opladen
Voor een lange levensduur van de accu van de elektische auto is het raadzaam de accu bij dagelijks gebruik niet boven de 80 % op te laden – tenminste als de auto niet voor lange ritten wordt gebruikt. Als echter 100 % van de actieradius nodig is, moet u zo snel mogelijk wegrijden nadat de accu volledig is opgeladen. Tip: In de regel hebben elektrische auto’s laadtimers die helpen de accu te sparen. Zo kun je de timer direct in de auto of via een app instellen, zodat de auto ’s ochtends om 08:00 uur precies 80 % lading heeft.
Laad vaker langzaam op
Langzaam opladen is batterijvriendelijker. Dus als er geen noodzaak is om de batterij zo snel mogelijk op te laden, moeten snelle laadpunten worden vermeden. Laadpunten voor snel of ultrasnel laden worden in de routeplanning vaak aangeduid met de afkorting “DC”. Wisselstroomlading – bij wallboxen en openbare oplaadpunten met de aanduiding “AC” – is langzamer en gemakkelijker voor de accu dan het snellere gelijkstroomlading.
Opladen met de noodlaadkabel is langzaam en voorzichtig, maar gaat gepaard met hoge laadverliezen en moet daarom indien mogelijk worden vermeden. Opmerking: Langzaam rijden is ook goed voor de accu: omdat zwaar optrekken en langere ritten “vol gas” de accu belasten. Een zo gelijkmatig mogelijke rijstijl draagt bij aan een langere levensduur van de accu.
Vermijd extreme temperaturen
Of het nu te warm of te koud is, extreme omgevingstemperaturen zijn niet goed voor de accu. Parkeer en laad daarom, indien mogelijk, in de zomer in de schaduw en in de winter in de garage. Bij koud weer is het ook raadzaam om direct na de rit op te laden. Als de accu al warm is van de rit, verloopt het opladen niet alleen sneller, maar ook zachter.
Geef een reactie